عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: سامانه مودیان با شفافیت مالی که ایجاد خواهد کرد؛ بستر تحقق صدور فاکتور الکترونیک و همچنین هوشمندسازی نظام مالیاتی را فراهم خواهد کرد و مشاغل خاص پردرآمد از این شفافیت هراس خواهند داشت و به نفع مردم خواهد بود.

سامانه مودیان بستر تحقق صدور فاکتور الکترونیک و اخذ مالیات واقعی از مشاغل با تمکن مالی بالا

شواهد نشان می دهد که تا الان نتوانسته ایم یک سیستم مالیات گیری صحیح را در کشور ایجاد کنیم. زیرا می بینیم که شغل های واسطه ای و پرسود در کشورمان پرطرفدار هستند و در عوض افراد تمایلی به سرمایه گذاری در کارهای تولیدی ندارند.

به زعم کارشناسان، مالیات ستانی هوشمند و مبتنی بر اطلاعات علاوه بر اینکه به افزایش درآمدهای دولت منجر می شود و بستری برای اداره ی بهتر امور به وجود می آورد، به نفع مودیانی است که شفافیت مالی دارند و قانونمند هستند.

کارشناسان معتقدند سامانه ی مودیان مزایای زیادی دارد. به شفافیت اقتصادی و مالی منجر می شود و جلوی فرار مالیاتی را می گیرد. از سوی دیگر، این سامانه با ایجاد شرایط عادلانه تر مالیات گیری به تشویق افراد به کارهای مولد و کاهش جذابیت فعالیت های سوداگرانه و مخرب منجر می شود.

واقعیت این است که در حال حاضر اطلاعات دهک های پایین و متوسط جامعه شامل کارمندان و تولیدکنندگان خرد به راحتی در دسترس است و به همین دلیل از آنها مالیات اخذ می شود. اما دلالان و صاحبان مشاغل واسطه ای که سودهای سرشاری نصیبشان می شود، از دادن مالیات فرار می کنند.

 جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در خصوص اجرای فاز دوم سامانه مودیان که از ابتدای دی ماه در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: راه اندازی کامل سامانه مودیان یک ضرورت است و اجرای قانون مربوط به این سامانه باید با جدیت در دستور کار باشد. راه اندازی سامانه ی مورد بحث به افزایش شفافیت مالی و اقتصادی در کشور کمک و وصول مالیات ها را تسهیل و تسریع می کند.

وی در ادامه گفت: سامانه مودیان از این منظر که به افزایش عدالت در مالیات ستانی منجر می شود نیز اهمیت بالایی دارد. از طریق اطلاعاتی که این سامانه به دست می دهد، متوجه می شویم که هر مودی چقدر درآمد دارد و چقدر باید مالیات بپردازد. با استفاده از این سامانه می توانیم از مالیات ستانی علی الرأسی، خوداظهاری، تخمینی و ممیز محور فاصله بگیریم و به سمت مالیات ستانی مبتنی بر اطلاعات حرکت کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی باید به سمت یک تعامل با اصناف برود و دغدغه ها و نگرانی های آن ها را بشنود. مالیات ستانی حق دولت است و همگان باید متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند. اما از ایجاد نافرمانی مدنی در کشور باید اجتناب کنیم.

وی ادامه داد: قبلاً از فروش طلا مالیاتی می گرفتیم که کاملاً غلط بود. باید اخذ مالیات از ارزش افزوده در دستور کار قرار بگیرد. طلافروشان معتقدند که به مطالبات آن ها توجه نمی شود، این موضوع باید مدنظر قرار بگیرد.

قادری در خصوص این موضوع که شفاف سازی عملکرد طلافروشان به نفع مردم است و قرار است میزان مالیات بر ارزش افزوده ای که از آنان دریافت می شود، شفاف سازی شود، تصریح کرد: اجرای کامل سامانه مودیان به نفع همه است. شفاف سازی عملکرد اصناف مختلف از جمله طلافروشان به نفع مردم و کل کشور است.

قادری گفت: تا الان مالیات ستانی در کشورمان ممیز محور بوده است. به طوری که نظرات کارشناسان مالیاتی در تعیین میزان مالیات مودیان تأثیر زیادی داشته است. سامانه ی مودیان بستری فراهم می کند که نقش ممیزان مالیاتی به حداقل برسد و بر اساس اطلاعات موجود در سامانه به مالیات ستانی بپردازیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، سامانه مودیان به افزایش عدالت مالیاتی در کشور منجر می شود. زیرا هر کدام از مودیان بر اساس میزان درآمدشان مالیات می پردازند و سنگینی مالیات دهی از دوش کارمندان و کارگران دولتی برداشته می شود. سامانه مودیان با شفافیت مالی که ایجاد خواهد کرد؛ بستر تحقق صدور فاکتور الکترونیک و همچنین هوشمندسازی نظام مالیاتی را فراهم خواهد کرد و مشاغل خاص پردرآمد از این شفافیت هراس خواهند داشت و به نفع مردم خواهد بود.

قادری گفت: کسانی که در کشور فعالیت اقتصادی دارند و درآمدی کسب می کنند، باید متناسب با درآمدشان مالیات پرداخت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.